Hjälp i hemmet (hemtjänst)

För att du som är äldre eller har en funktionsnedsättning ska kunna bo kvar och känna trygghet hemma kan du ansöka om stöd och hjälp i hemmet från kommunen.
Sidans innehåll

Individuell prövning av ditt behov av stöd och hjälp

Det är behovet som ligger till grund för vilket stöd och vilken hjälp du kan få. När du ansöker om stöd och hjälp från oss görs en individuell prövning av ditt behov.

Kommunen tar ut en avgift för den omsorg, stöd och vård som du beviljas.

Hemtjänst

Hemtjänst innebär olika former av omsorg, stöd och service i hemmet. Hemtjänsten är till för alla åldrar och syftar till att hjälpa dig att klara din vardag så att du ska kunna fortsätta bo kvar och känna trygghet hemma. Det är det individuella behovet som avgör vilka insatser som är aktuella och hur insatserna ska utformas.

Stödet från hemtjänsten delas oftast in i två kategorier:

  • Personlig omvårdnad
  • Service

Personlig omvårdnad ska tillgodose de fysiska, psykiska och/eller sociala behoven. Med omvårdnad menas stöd och hjälp med ditt dagliga personliga behov, exempelvis personlig hygien, att klä sig, tillsynsbesök och stöd vid måltider.

Serviceinsatserna innebär praktisk hjälp och stöd med skötsel av hemmet såsom städning, bäddning, tvätt och inköp.

Även om du genom hemtjänst kan få hjälp med mycket kan du i normalfallet exempelvis inte få hjälp med snöskottning, hjälp att ta hand om husdjur, hjälp att ta in ved och dylikt.

Trygghetslarm och trygghetstillsyn

Trygghetslarm

Ett trygghetslarm är en extra trygghet och försäkran om att du kan få hjälp i ditt hem om något händer dig. Trygghetslarmet sitter på din handled eller hänger runt halsen som ett halsband. När du trycker på larmknappen kommer du i kontakt och kan prata med personalen inom hemtjänsten. Du kan larma när som helst på dygnet.

Du betalar en fast månadsavgift för larmet. Det kostar inget när du larmar.

Är du 70 år eller äldre kan du ansöka om trygghetslarm genom förenklat beslutsfattande. Det innebär att ingen utredning av ditt behov görs.

Trygghetstillsyn

Du som är i behov av ytterligare trygghet utöver exempelvis ett trygghetslarm kan beviljas tillsyn. Tillsynen kan utföras genom trygghetskamera, trygghetsringning eller fysiskt besök från personal.

Stöd vid tillredning av måltider

Stöd vid tillredning av måltid kan beviljas om du inte kan tillreda dina måltider på egen hand samt om du har behov av näringsbaserad kost för att förebygga undernäring. Vid middagsmål (lunch) ges stödet genom leverans av färdiglagade måltider (matdistribution). Vid behov av stöd med övriga måltider under dygnet, exempelvis frukost eller kvällsmat, ges stöd genom tillredning av enklare måltider hemma hos dig.

Hemleverans av måltid (matdistribution)

Matdistribution beviljas för antingen fyra fasta valfria dagar i veckan eller för samtliga dagar i veckan. Matdistribution beviljas inte för att äta i omsorgsförvaltningens restauranger.

Vid särskilt behov kan du i samband med matdistribution även beviljas hjälp och stöd med att lägga upp maten på tallrik och ta fram glas och bestick.

Avbeställa matdistribution

Avbokning av matdistribution vid planerad frånvaro kan endast göras för en sammanhängande period om minst 14 dagar och måste meddelas minst sju dagar i förväg. Det går fortsatt bra att avboka måltider för kortare perioder och senare än sju dagar i förväg, men du kommer då att få betala fullt abonnemang inklusive avgift för transport och emballage för den månaden.

Vid oplanerad frånvaro, exempelvis vid sjukhusvistelse, görs fullt avdrag från ditt abonnemang för de dagar du är frånvarande.

Ta kontakt med respektive kök för att avbeställa matdistribution. De kan nås genom kommunens kontaktcenter på telefon 0472-150 00.

Mer information om hur hemtjänsten fungerar

Fast omsorgskontakt och genomförandeplan

Fast omsorgskontakt

Du som har hjälp, stöd, vård och omsorg av Alvesta kommun erbjuds att få en fast omsorgskontakt. Den fasta omsorgskontakten kan till exempel vara den som deltar i planeringar, håller ordning i omvårdnadspärmen eller läkemedelsskåpet och informerar dig och dina närstående om eventuella förändringar. Den fasta omsorgskontakten är också en person du kan vända dig till för att få information.

Vad ingår i uppdraget som fast omsorgskontakt?

  • Regelbunden kontakt med dig och dina närstående
  • Bistå med information och kontaktuppgifter så du vet vart du ska vända dig med olika frågor gällande din vård och omsorg, till exempel fysioterapeut, sjuksköterska eller biståndshandläggare
  • Tillsammans med dig upprätta en genomförandeplan. Genomförandeplanen är en överenskommelse mellan dig och den som utför dina vård- och omsorgsinsatser om hur de ska utföras
  • Informera och introducera nyanställda och vikarier om dig och dina behov

Header text

Genomförandeplan

Du och din fasta omsorgskontakt planerar hur dina insatser ska genomföras och skriver detta i en genomförandeplan. Det är i genomförandeplanen som detaljerna kring när och hur du får din insats står.

Uppföljning av planen sker en gång per år och vid behov.

Hjälpmedel

Det finns många olika typer av hjälpmedel som kan underlätta din vardag. En arbetsterapeut eller fysioterapeut gör en bedömning av vilket behov du har.

Digitalisering

Digitala inköp

Under hösten 2025 började hemtjänsten med digitala inköp av dagligvaror som mat, dryck och hygienartiklar. Det innebär att du själv kan vara med och välja precis de varor som du vill ha.

Inköpen kommer att ske vid samma tillfällen som tidigare. Hemtjänstpersonalen tar med sig den digitala utrustning som behövs för att kunna handla. Vi visar och hjälper dig att hemifrån välja varor ur butikens sortiment och göra beställningen. Du kan sedan betala köpet direkt. Varorna hämtas av hemtjänstpersonalen och du som behöver hjälp med att plocka upp varorna kommer fortsatt att få hjälp med det. Din avgift för hjälp med matinköp förblir densamma.

Att handla digitalt ger dig möjlighet att se och själv välja de varor som du önskar köpa utifrån butikens sortiment. Det här minskar risken för fel köp. Hemtjänsten behöver heller inte hantera dina pengar eller ditt betalkort, vilket ökar säkerheten för dig. När du handlar digitalt gäller samma erbjudanden och rabatter som i den fysiska butiken. Det tillkommer en plockavgift som kommunen kompenserar genom ett avdrag på din månadsfaktura.

I Alvesta är det för närvarande ICA Supermarket som erbjuder möjligheten att handla digitalt.

Vad behöver jag göra?

Det du behöver göra för att kunna betala dina digitala inköp hemifrån är att ansöka om ett ICA-kort med betalfunktion. Du behöver ha bank-ID för att göra ansökan. ICA-kortet är gratis och du kan fylla på det med enbart den summa som ska täcka ditt inköp av dagligvaror.

Digitala lås

Genom digitala lås kan vi erbjuda en tryggare och effektivare hantering av nycklar till dig som har trygghetslarm eller hemtjänst i kommunen. Den digitala nyckeln ser ut och fungerar som en traditionell nyckel men ger oss möjlighet att behörighetsstyra vilka lås respektive medarbetare ska ha tillgång till, och att nyckeln endast är möjlig att använda under ett arbetspass.

Bostadsanpassning

Om du har en bestående funktionsnedsättning som gör att du behöver anpassa din bostad, kan du söka bostadsanpassningsbidrag. Bidraget är till för att underlätta det dagliga livet och ge möjlighet till ett självständigt liv i eget boende.

Fixarservice

Du som är 67 år och äldre eller har en funktionsnedsättning kan få hjälp med enklare praktiska åtgärder i bostaden. Det kostar ingenting, men du får själv betala för det material som behövs, till exempel nya glödlampor.

Kontakta Fixarservice

Ring Fixarservice Kompassen som har telefontid vardagar mellan klockan 9.00-15.00.

Exempel på vad Fixarservice kan hjälpa till med

  • Byta trasiga glödlampor och proppar.
  • Byta gardiner.
  • Sätta upp och byta batterier i brandvarnare.

Fixarservice drivs av dagverksamheten Kompassen som är en del av vår verksamhet för personer med psykisk funktionsnedsättning.

Förebygga fallolyckor

Det övergripande syftet med fixartjänsten är att minska antalet fallskador i hemmet. Med enkla medel, som till exempel bra belysning i bostaden eller halkskydd under mattor, kan antalet fallskador i hemmen minskas.

Synpunkter och klagomål

För att vi ska kunna bli bättre och utvecklas inom hemtjänsten behöver vi veta vad ni tycker. Ni kan läsa mer om att lämna synpunkter och klagomål genom nedan länk.

Hemtjänstgrupperna i Alvesta kommun

Alvesta 1

Kontakt

Telefon till ansvarig chef: 0472-151 52

Telefon dagtid: 0472- 152 93

Telefon kväll och helg: 0708-511 290 eller 0721-906 939

Alvesta 2

Kontakt

Telefon till ansvarig chef: 0472-155 38

Telefon dagtid: 0472-155 38

Telefon kväll och helg: 070- 59 35 915 eller 076-85 81 353

Alvesta 3

Kontakt

Telefon till ansvarig chef: 0472 – 153 31

Telefon dagtid: 0472-151 43

Telefon kväll och helg: 070- 60 03 226

Alvesta Norr

Kontakt

Telefon till ansvarig chef: 0472-153 55

Telefon dagtid: 0472- 151 43

Telefon kväll och helg: 072 – 38 50 496

Alvesta Södra

Kontakt

Telefon till ansvarig chef: 0472-595 671

Telefon dagtid: 0472- 152 78

Telefon kväll och helg: 076- 69 58 858

Hemtjänst natt och TOSH

Kontakt

Telefon till ansvarig chef: 0472-154 66

Telefon TOSH: 072- 38 52 067

Telefon hemtjänst natt: 070- 26 22 497

Senast uppdaterad 19 december 2025