Röstmottagare vid valet till Europaparlament 2024

Vill du bli röstmottagare? Söndagen den 9 juni 2024 är det val till Europaparlamentet. Att arbeta som röstmottagare är ett ansvarsfullt myndighetsuppdrag som bidrar till grunden i den svenska demokratin.
Ett röstkort med en bock i en ruta ligger på ett blått underlag. EU:s blåa flagga med gula stjärnor ligger vid ena kanten.

Intresseanmälan

Du kan anmäla dig som röstmottagare vid val till Europaparlamentet 2024 via vår e-tjänst.

Uppdrag som röstmottagare

Röstmottagare vid förtidsröstning

Röstmottagarna arbetar två tillsammans och tar emot förtidsröster i röstningslokaler. I Alvesta kommun kommer Alvesta bibliotek, Vislanda bibliotek och Moheda bibliotek att vara röstningslokaler under förtidsröstningen. Förtidsröstningen startar 18 dagar före valdagen, det vill säga onsdagen den 22 maj 2024. Tjänstgöring sker i huvudsak på dagtid, men kvällar och helger förekommer också.

Röstmottagare i valdistrikt på valdagen

I arbetsuppgifterna som röstmottagare ingår bland annat att upprätthålla god ordning i vallokalen, placera valsedlar i valsedelställen, ta emot röster och pricka av i röstlängden, hjälpa de väljare som ber om det, samt efter vallokalens stängning granska och räkna rösterna.

På valdagen är vallokalerna öppna klockan 08:00-21:00. Under dagen tjänstgör röstmottagare efter fastställt schema. När röstningen avslutas tjänstgör alla röstmottagare under sammanräkningen tills alla resultat är klara. Vanligtvis är de klara före midnatt.

Ordförande i valdistrikt

En röstmottagare tjänstgör som ordförande i valdistriktet. Ordförande ska ha goda kunskaper om val och leder arbetet i valdistriktet.

Vice ordförande i valdistrikt

Vice ordförande ska också ha goda kunskaper om val och leder arbetet i valdistriktet när ordförande inte tjänstgör.

Röstmottagare reserv

Röstmottagare som anmäler sig som reserv ska genomgå den obligatoriska utbildningen och med kort varsel vara beredd att hoppa in som röstmottagare på valdagen.

Krav på röstmottagare

Uppdraget som röstmottagare kräver ett hjälpsamt och vänligt bemötande. Du ska medverka till att valet genomförs på ett korrekt, tryggt och säkert sätt. I rollen som röstmottagare förutsätter vi att du:

• har fyllt 18 år senast valdagen eller dag för tjänstgöring i förtidsröstningen.
  • behärskar svenska språket i tal och skrift (övriga språkkunskaper är meriterande).
  • är stresstålig, serviceinriktad och noggrann.
  • är saklig och opartisk.
  • inte kandiderar till Europaparlamentet eller kandiderade till riksdag, region- eller kommunfullmäktige vid senaste valet.

Utbildning

Alla röstmottagare genomgår en obligatorisk utbildning vid ett utbildningstillfälle, såväl nya röstmottagare, som de som arbetat vid tidigare val. Utbildningstillfällena planeras att genomföras kvällstid i maj och juni månad 2024. Valmyndigheten tillhandahåller mer information och webbutbildningar via sin hemsida.

Ersättning

För arbetet som röstmottagare på valdagen får du som ersättning ett skattepliktigt arvode. Ersättningen är 3 500 kr för ordförande, 3 100 kr för vice ordförande, 2 300 kr för röstmottagare i vallokal samt 500 kr för röstmottagare reserv. Det fasta arvodet omfattar all tjänstgöring i samband med valet, inklusive deltagande vid ett utbildningstillfälle. Utöver det fasta arvodet lämnas reseersättning för resor till och från utbildningstillfället, resor för upphämtning och lämning av valmaterial, samt resor till och från vallokalen på valdagen.

Röstmottagare under förtidsröstningen erhåller ersättning per arbetad timme.

Valkansliet besvarar frågor och nås på e-post val@alvesta.se.

Senast uppdaterad 7 mars 2024