Stöd till barn och unga

Det finns många olika händelser i livet som kan leda till att du som barn eller ungdom mår dåligt. Det finns alltid hjälp att få.
Sidans innehåll

Du kan alltid få stöd

Du som är barn eller ung har rätt att ha någon som tar hand om dig. Du har rätt att vara trygg och behandlas med respekt. Det finns många olika möjligheter till stöd om du mår dåligt eller känner oro.

Det kan till exempel handla om:

• alkohol och droger
  • ilska och utbrott
  • psykisk ohälsa
  • övergrepp och våld

Någon att prata med

Råd och stöd

Är du som förälder orolig för ditt barn? Känner du som barn att dina föräldrar inte förstår dig?

Vi vänder oss till barnfamiljer, ungdomar och deras föräldrar. Du som är tolv år eller äldre kan själv ta kontakt med oss.

Personalen på stöd- och behandlingsenheten arbetar som familjebehandlare och har tystnadsplikt. Vi för inga journaler och du kan välja att vara anonym. Det är kostnadsfritt.

Det innebär att du kan höra av dig till oss utan att det dokumenteras eller finns i några register. Personalen har dock anmälningsplikt. Tolk används alltid när det behövs.

Kontakta Råd och stöd

Du kan nå oss på telefon och mejl (stängt röda dagar):

• Måndagar och fredagar klockan 9.00-11.00
  • Onsdagar klockan 13.00-15.00

Du kan även skicka ett sms eller mejla oss oavsett tid och dag, så kontaktar vi dig så snart vi kan.

Fältare

Fältarna är ett stöd för dig som ungdom och förälder. Fältarna arbetar med ungdomar mellan 13 och 19 år genom att vara närvarande i deras vardag på skolor och fritidsgårdar.

Fältarna arbetar både förebyggande och uppsökande. Dessutom vistas de på platser där ungdomar ofta rör sig och där andra vuxna inte befinner sig, exempelvis i och runt centrum och på olika event.

Du kommer i kontakt med fältarna både via telefon och DM på Instagram (faltialvesta).

Skolan

I skolorna finns elevhälsan som kan hjälpa dig om du behöver någon att prata med. Som vårdnadshavare är du välkommen att höra av dig och få råd och stöd i frågor gällande ditt barns hälsa.

Stöd utanför kommunens verksamhet

Ungdomsmottagning

På Region Kronobergs ungdomsmottagning kan du som är mellan 13 och 23 år få hjälp med många olika saker. Om du till exempel har frågor om kroppen, sex och relationer eller om du bara behöver prata. Alla besök är kostnadsfria och vår personal har tystnadsplikt.

En väg in – Region Kronoberg

Familjer med barn eller ungdomar mellan 6 och 18 år med lättare till måttliga psykiska besvär, såsom oro/rädsla, nedstämdhet, kriser i livet, problem i familjen, stress eller sömnsvårigheter, får stöd av regionens barn- och ungdomshälsa som finns i Växjö. De arbetar med bedömning, rådgivning, stöd och information om psykisk ohälsa, behandlingar, gruppbehandling, föräldrastödsgrupper och föreläsningar.

Barnens rätt i samhället (Bris)

Hos Bris kan du som är upp till 18 år prata med en kurator, eller prata med andra unga i Forum. Du kan också läsa, kolla in filmer och lyssna på poddar om viktiga ämnen. Bris kan du kan du kontakta via telefon, chat, sms och mejl.

Koll på Soc

Koll på soc är en webbplats om socialtjänsten för dig som är under 21 år. På sajten finns bland annat information om vad socialtjänsten gör, tips inför möten med socialtjänsten och hjälp för dig som vill ta kontakt med dem.

Senast uppdaterad 4 mars 2024