Vad innehåller förslaget?
Alvesta kommun har tagit fram ett nytt förslag till regler (föreskrifter) om hur avfall ska hanteras. Reglerna gäller bland annat:
- Hur du ska sortera ditt avfall.
- Hämtning av avfall, slam och latrin.
- Krav på fastighetsägare, till exempel att sopbilen ska kunna komma fram till sopkärlen och att avfallet ska sorteras rätt.

Ta del av förslaget
Därför har reglerna setts över
Det finns två viktiga anledningar till att Alvesta kommun har arbetat om sina avfallsföreskrifter:
Ny lagstiftning: Reglerna för hur kommuner ska hantera avfall har ändrats på nationell nivå. Därför måste kommunens egna regler uppdateras för att följa lagen.
Ny nationell mall: Branschorganisationen Avfall Sverige har tagit fram en mall som ska göra det lättare för kommuner att ta fram tydliga och enhetliga föreskrifter. Alvesta kommun har använt mallen, men också gjort egna anpassningar utifrån lokala behov.
Så här gör du för att lämna synpunkter
Samrådet pågår från den 5 maj till och med 9 juni 2025. Under den tiden kan du läsa förslaget och skicka in dina synpunkter.
Du kan lämna synpunkter skriftligt på två sätt:
- Via e-post: kommunstyrelsen@alvesta.se
(Skriv ärendenumret KS2025/199 i ämnesraden) - Via brev:
Alvesta kommun (SBF)
342 80 Alvesta
Frågor om förslaget
Kontakta gärna kommunen om du har frågor om förslaget.
Tel: 0472-150 00 (kontaktcenter)
Epost: ebba.lejeby@alvesta.se
Vad händer efter samrådet?
När samrådstiden är slut går kommunen igenom alla inkomna synpunkter. Förslaget kan därefter ändras utifrån vad som kommit in.
Efter det beslutar kommunstyrelsen om förslaget ska skickas vidare till kommunfullmäktige. Om kommunfullmäktige säger ja, börjar de nya föreskrifterna gälla och ersätter de gamla.