Ändrade avfallsföreskrifter i Alvesta kommun

Ändrade avfallsföreskrifter i Alvesta kommun

Alvesta kommuns avfallsföreskrifter har arbetats om för att anpassas till ny nationell lagstiftning. Förslaget var ute på samråd mellan den 5 maj till och med 9 juni 2025 och ska upp för beslut i kommunfullmäktige hösten 2025.
Sidans innehåll

Vad innehåller förslaget?

Alvesta kommun har tagit fram ett nytt förslag till regler (föreskrifter) om hur avfall ska hanteras. Reglerna gäller bland annat:

  • Hur du ska sortera ditt avfall.
  • Hämtning av avfall, slam och latrin.
  • Krav på fastighetsägare, till exempel att sopbilen ska kunna komma fram till sopkärlen och att avfallet ska sorteras rätt.
En man i skyddsutrustning drar ett sopkärl.

Ta del av förslaget

Därför har reglerna setts över

Det finns två viktiga anledningar till att Alvesta kommun har arbetat om sina avfallsföreskrifter:

Ny lagstiftning: Reglerna för hur kommuner ska hantera avfall har ändrats på nationell nivå. Därför måste kommunens egna regler uppdateras för att följa lagen.

Ny nationell mall: Branschorganisationen Avfall Sverige har tagit fram en mall som ska göra det lättare för kommuner att ta fram tydliga och enhetliga föreskrifter. Alvesta kommun har använt mallen, men också gjort egna anpassningar utifrån lokala behov.

Vad händer nu?

Just nu arbetar kommunen med att sammanställa och bemöta de synpunkter som skickades in under samrådet. Samrådet pågick den 5 maj till och med 9 juni 2025. Förslaget kan därefter ändras utifrån vad som kommit in för att sedan tas upp för beslut under hösten 2025. Om kommunfullmäktige säger ja börjar de nya föreskrifterna att gälla och ersätter därmed de gamla.

Senast uppdaterad 11 juni 2025