– Chefer med bra kunskaper gör att jobbet funkar bättre – för personalen och för dem vi är till för. Därför vill vi satsa på att utbilda ledare som kan skapa trivsel, förebygga ohälsa och ge bättre service till våra invånare, säger Pierre Thorell, HR-chef i Alvesta kommun.
Traineeprogrammet blir möjligt med hjälp av beviljade medel (tre miljoner kronor) från Europeiska socialfonden (ESF). Totalt ska 54 platser erbjudas under sammanlagt tre utbildningsomgångar fram till hösten 2028, varav 15 platser är reserverade för medarbetare i Alvesta kommun. Ansökningsprocessen till den första utbildningsomgången drar i gång i höst och sker genom ett urval, tillsammans med intervjuer och tester.
Programmet kommer att innehålla en kombination av personlig utveckling, ledarskap och kunskap inom kommunal ekonomi, arbetsrätt och kommunalrätt.
– Det blir en palett av de olika delarna som behövs för att kunna göra ett bra jobb som chef och ledare i en kommun, säger Pierre Thorell.
Alvesta är ägare av projektet. Genom samarbetet mellan de sex kommunerna – Alvesta, Lessebo, Tingsryd, Ljungby, Älmhult och Markaryd – blir det möjligt att använda gemensamma resurser och effektivisera kompetensförsörjningen i hela regionen. Samtidigt ökar möjligheterna till karriärutveckling för medarbetare inom den offentliga sektorn.