Elektronisk faktura - vanliga frågor
Du kan betala fakturor från ARAB genom E-faktura. Här har vi samlat svar på de vanligaste frågorna kring E-faktura.
Vad är en elektronisk faktura (E-faktura)?
En elektronisk faktura är ett system för dig som gör det möjligt att via din Internetbank kontrollera och godkänna en betalning av en faktura innan pengarna dras från ditt konto.
Fakturan presenteras elektroniskt i Internetbanken och efter godkännande från dig sker betalningen med automatik på förfallodagen.
Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?
Genom att logga in på din Internetbank kan du leta upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj därefter länken för Alvesta Renhållnings AB och du kommer till vår anmälningssida samt formulär. Fyll i anmälan och kontrollera dina uppgifter.
Kan jag betala någon annans elektroniska faktura via min internetbank?
Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.
Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan. Därefter skapas en avanmälningsfil på samtliga kunder som banken skickar till oss.
Vilka fakturor kan jag få den här vägen?
Du kan få e-faktura för abonnemang som gäller för renhållning och/eller vatten och avlopp.
Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.
Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Alvesta Renhållnings AB.
Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
När betalas en elektronisk faktura?
När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.
Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?
Ja, du kan ansöka om att dina elektroniska fakturor skall betalas med autogiro via länken i din Internetbank. Det innebär att du får en elektronisk faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen.
När får jag den elektroniska fakturan?
Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan, dock slipper du tiden för normal postbefordran.
Har jag samma kredittid (lika långt till förfallodatum)?
Ja, det är ingen skillnad.
Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Alvesta Renhållnings AB en pappersfaktura som påminnelse. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.
Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Alvesta Renhållnings AB.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.
Behöver du ytterligare information om elektronisk faktura, kontakta Alvesta Renhållnings AB via telefon 0472-151 90 eller e-postadress arab@alvesta.se