Information om byte av låssystem i hemtjänsten samt svar på vanliga frågor om bytet

Omsorgsförvaltningen håller på och byter ut nuvarande system för hemtjänstens hantering av nycklar i form av nyckelgömma till ett digitalt låssystem som kan öppnas via hemtjänstens mobiltelefoner. Förändringen påverkar dig som har hemtjänstinsatser och/eller trygghetslarm via Alvesta kommun.

Ett informationsbrev om förändringen har under förra veckan gått ut till alla omsorgstagare som berörs av bytet. Brevet kan du hitta här. Byte av portlås på flerfamiljshus kommer att ske till hösten 2018, information om detta kommer att skickas ut till berörda fastighetsägare.

Vanliga frågor om de digitala låsen och bytet

Nedan har vi sammanställt vanliga frågor om bytet samt svar på dessa. Om du har andra frågor eller vill ha ytterligare information är du välkommen att höra av dig till oss, kontaktuppgifter hittar du till höger på sidan.

Det digitala låset är ett batteridrivet låsvred som monteras på insidan av din dörr. På utsidan av dörren syns ingen förändring. Det blir ingen åverkan på din dörr. Du själv fortsätter att använda din vanliga nyckel när du låser och låser upp dörren. Hemtjänsten och hemsjukvården däremot kan, när det behövs, använda en ”digital nyckel” som finns i den mobiltelefon som de använder i arbetet. 

Varför inför Alvesta kommun digitala lås (nyckelfri hemtjänst)?
Det blir tryggare och säkrare för dig som omsorgstagare och enklare och mer effektivt för våra medarbetare. Den ”digitala nyckeln” är personlig och fungerar bara tillsammans med en godkänd mobiltelefon. Eftersom ingen annan än din personal kan använda den och hemtjänstens besök loggas i låset blir den som en ”digital legitimation” för hemtjänsten. Säkerheten kring nyckelhanteringen förbättras.

Vad blir det för skillnad för mig?
Du får ett nytt låsvred monterat på insidan av ytterdörren. I övrigt blir det ingen skillnad. Låset syns inte från utsidan och du kan öppna och låsa dörren med din vanliga nyckel precis som tidigare.

Kostar det något för mig?
Nej, det kostar inget. Kommunen står för montering och underhåll av låset.

Påverkar det min hemförsäkring?
Nej, det digitala låset är testat och godkänt ur säkerhetssynpunkt och förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hemmet.

Hur går monteringen till?
Monteringen utförs av vår personal alternativt låsmed tillsammans med vår personal. För din trygghet har de tjänstelegitimation för att identifiera sig. Personalen ringer alltid och bokar tid innan installation.

Hur lång tid tar monteringen?
Låset är enkelt att montera, det tar cirka 20-40 minuter i de allra flesta fall.

Hur vet jag att det är godkänd personal som kommer hem till mig?
Du kommer att bli kontaktad innan det nya låset installeras hos dig, så att du vet när det är på gång. För din trygghet har de tjänstelegitimation för att identifiera sig.

Passar låset på alla dörrar?
Låset passar på mer än 95 procent av alla dörrar.

Blir det någon åverkan på min dörr?
Nej, din dörr kommer inte att bli skadad och den kommer att fungera precis som vanligt för dig. Det vred som tas bort förvaras hos oss så att det går att återställa dörren när det digitala låset tas bort.

Byts låscylindern så att jag måste byta nyckel?
Nej, låscylindern byts inte. Det är bara vredet på insidan av dörren som byts ut. Det innebär att du använder din vanliga nyckel även i fortsättningen.

Syns låset utifrån?
Det digitala låset syns inte på utsidan. Det syns bara från insidan.

Kan jag bli inlåst?
Nej. På det digitala låset finns ett låsvred som används som vanligt när man öppnar och stänger dörren från insidan. Det behövs ingen stor kraft för att öppna låset. Du låser upp med låsvredet från insidan och använder din vanliga nyckel från utsidan som du gör idag.

Hur fungerar det om man har portlås?
Om man har portlås sätts ett digitalt lås upp även vid porten. Detta arbete kommer att påbörjas hösten 2018. Det portlåset kan bara personalen använda. Ordinarie portlås och portkod fungerar som vanligt.

Hur fungerar systemet vid snabba byten av personal, t.ex. vid sjukdom?
Om någon blir sjuk kallas en vikarie in som får tillgång till samma teknik som den ordinarie personalen för att kunna göra de besök som är inplanerade.

Kan vem som helst använda låset för att komma in hos mig?
Nej, endast behörig personal från hemtjänsten och hemsjukvården i ditt område.

Vad händer om personalen tappar sin telefon?
Telefonen är obrukbar för obehöriga. För att kunna använda den måste man känna till pinkod till telefonen, samt personligt användarnamn och lösenord. En borttappad eller stulen mobiltelefon kan enkelt spärras.

Vad händer om någon obehörig får tag på koden?
En borttappad eller stulen mobiltelefon kan enkelt spärras. För att kunna använda telefonen måste man känna till pinkod till telefonen och användarnamn liksom lösenord till den app som öppnar dörren.

Vad händer om det är strömavbrott eller det inte finns mobiltäckning?
Låssystemet har egen batteriförsörjning som i god tid signalerar när det är dags att byta batteri. För att öppna en dörr som har ett digitalt lås krävs varken el eller mobiltelefontäckning. Systemet bygger på bluetooth-teknik, som gör att elektronisk utrustning kan kommunicera trådlöst.

Vad händer om låset inte fungerar?
Det digitala låset är en beprövad teknik som många kommuner använder idag och som är testat av tillverkare. Av säkerhetsskäl kommer vi även i fortsättningen ha en av dina nycklar hos oss, som en alternativ lösning för att kunna ta oss in.

Hur ofta måste batterier i låset bytas och vem gör det?
Låset drivs av specialbatterier med lång hållbarhet. När det är 20 procent av batteriet kvar får hemtjänsten en signal om att det är dags att byta. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av hemtjänsten.