Räddningstjänsten söker personal

Just nu söker Värends räddningstjänst heltidsbrandmän och en vikarierande kommunikatör/administratör.

Brandmän till heltidsstationen i Växjö

Värends räddningstjänst söker heltidsbrandmän till brandstationen i Växjö.

Om arbetsplatsen
Värends Räddningstjänst är ett kommunalförbund som ansvarar för räddningstjänsten för drygt 110 000 invånare i kommunerna Alvesta och Växjö. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för att skydda och rädda människor, egendom och miljö. Vi arbetar också för att minska sannolikheten för att bränder och andra olyckor inträffar. Antalet medarbetare i förbundet är cirka 250.

Förbundets operativa utryckningsorganisation har en heltidsstation, åtta deltidskårer, ett räddningsvärn och ett frivilligt räddningsvärn. På heltidsstationen i Växjö utgörs utryckningsstyrkan av fyra arbetslag. En insatsledare, en styrkeledare samt sex brandmän tjänstgör varje dag dygnet runt.

Arbetsbeskrivning
Skiftstjänstgöring i utryckningslag enligt schema. Som heltidsbrandman består dina arbetsuppgifter huvudsakligen av räddningsinsats vid bränder och olyckor samt förberedelse genom utbildning, övning och övrig kompetensutveckling.

I tjänsten ingår också förebyggande brandskydd genom information till medborgare, samt alla andra förekommande arbetsuppgifter på en brandstation.

Samtliga tjänster har kombinationstjänst.

Kvalifikationer
Lägsta utbildningsnivå: Räddningsinsats (kurs i MSB:s regi), genomförd och godkänd.
För tjänsten krävs C-körkort, intyg om simkunnighet samt godkänt rullbandstest enligt AFS 2014:14.
Erfarenhet från arbete i utryckningstjänst är meriterande.

Innan eventuell anställning genomförs intervjuer samt uttagningstester med testmoment för bland annat stresstålighet samt fysisk- och praktisk arbetsförmåga. Testdagar är planerade till 23 och 24 januari 2019.

Ansökning
Välkommen med din ansökan senast 6 januari 2019. Skicka din ansökan via offentliga jobb.

Anställning
Antal platser: 2-4
Omfattning: Heltidsanställning
Varaktighet: Tillsvidare
Tillträde: Enligt överenskommelse

Lön
Enligt lokalt avtal

Kontakt
Värends räddningstjänst
Conny Petersson, operativ chef
0470-76 65 25

conny.petersson@vaxjo.se

Fackliga företrädare
Martin Arvidsson

vx. 0470-76 65 00

martin.arvidsson@vaxjo.se

Övrigt
Läs mer om Värends räddningstjänst
_____

Vikarierande kommunikatör/administratör

En av våra medarbetare ska vara föräldraledig. Vi söker därför en vikarierande kommunikatör/administratör som kan upprätthålla förbundets kommunikationsarbete och vara en del av förbundskansliets administrativa avdelning. I rollen som kommunikatör ingår bland annat att hålla webbplats och sociala medier uppdaterade, vara organisationen behjälplig vid framtagande av eller frågor kring informationsmaterial för tryck och digitala kanaler. Representera förbundet i den projektgrupp som arbetar med utveckling av ett nytt intranät för Växjö kommunkoncern.

I administrationen ingår arbete med kund- och leverantörsreskontra samt tillsammans med övriga medarbetare i kansliet sköta sedvanlig administration på arbetsplatsen.

Dina kvalifikationer
I första hand söker vi dig med erfarenhet från kommunal eller annan offentlig verksamhet. Du har en lämplig utbildning inom framförallt information, kommunikation på eftergymnasial nivå eller lämplig erfarenhet. Vi förväntar oss att du har god administrativ förmåga, hög social kompetens samt att du är skicklig på att uttrycka dig i både tal och skrift. Kunskaper inom program för ekonomihantering, grafisk formgivning och webbpublicering är meriterande.
Goda kunskaper inom Officepaket samt B-körkort är krav.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Vikariat
Omfattning: 80-100% tjänstgöringsgrad
Löneform: Månadslön
Varaktighet: ca ett år
Tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
Antal platser: 1

Ansökan
Ansökan märkt ”Ansökan kommunikatör/administration” ska vara oss tillhanda senast 2019-01-13.
Ansökan sker via Offentliga jobb.

Upplysningar:
Jörgen Gertsson 0470-76 65 11
Facklig företrädare nås via växel 0470-76 65 00

Annonseringen är beslutat och annonsförsäljare undanbedes