Grön flagg

Vi jobbar med Grön Flagg på hela Hjortsbergaskolan.

LOGO Grön flagg

Tema 2017

Hjortsbergaskolan, F–6

Konsumtion

Mål

Att reflektera över vad man verkligen behöver, jämföra hur det var förr och ta vara på de saker man har.

Metod

Förskolan gör loppsockor, återanvänder gamla strumpor som blir en ny leksak.

F–2 blir pryldetektiver och undersöker olika material och värderar sakers nödvändighet. Gör också olika värderingsövningar.

3–4 vill ta reda på hur inköp kan påverka vårt klimat och om vår planet räcker till för vad vi  behöver. Återvinning vill man också jobba med.

5–6 jämför vilka produkter vi har nu som inte fanns förr.

Livstil och hälsa /Kostvanor

Mål

Att bli medvetna om hur vår kost påverkar oss och vår miljö.

Metod

Förskolan vill ta reda var maten kommer ifrån.

F–2 vill jämför importerade äpplen mot närodlade. Hur långt har äpplena rest? Varför är frukt nyttigt?  Fritids tillverkar en bok med nyttiga mellanmål.

3–4 vill lära om matinköp och avfall.

5–6 tar reda på vad olika märkningar på våra livsmedel står för.

Vattenresurser

Mål

Vi vill utforska vår egen närbelägna sjö Sjöatorpssjön på olika sätt. Är det en levande sjö?

Metod

Förskolan undersöker om olika material flyter eller inte.

F–2 håvar i vår sjö för att ta reda på vilka djur som lever här och dokumenterar detta. De tänker också undersöka hur vattenljud kan låta.

3–4 jämför saltvatten gentemot sötvatten. Vad innehåller vatten, hur ser en vattenmolekyl ut? Hur bildades vatten? Vad finns i vår sjö?

5–6 tar reda på hur djup vår sjö är, vilka fiskar och småkryp som finns. Hur mår vår sjö? Vilket pH-värde har det och hur kan den må bättre? Var kommer vattnet ifrån och vart tar det vägen?